الرئيسية / غير مصنف / عندما يكتب ” المخرف ” صلاح منتصر عن الزعيم جمال عبد الناصر !

عندما يكتب ” المخرف ” صلاح منتصر عن الزعيم جمال عبد الناصر !


بقلم  عمرو صابح

جمال عبد الناصر مات من 47 سنة والانقضاض على مشروعه النهضوى وتفكيك تركته وتخريب القطاع العام وبيع المصانع شغال من سنة 1974 حتى الأن ، وصلاح منتصر وهو صحفى فوق الثمانين سنة كل انجازاته الصحفية حملة فاشلة لمنع التدخين ، بقى له أكثر من شهر بيكتب عمود فى صحيفة الأهرام مخصص للهجوم على جمال عبد الناصر وسياسته الاقتصادية اللى الأستاذ صلاح بيفسرها انها نتاج حقد عبد الناصر على الأغنياء بسبب كونه كان فقير قبل الثورة ، وعانى من ويلات الفقر هو وأسرته ، فقرر الانتقام من أى غنى يشوفه فى البلد!!!
الأستاذ صلاح بيهاجم حتى تأميم قناة السويس والشركات الأجنبية ، وبيلخبط فى التواريخ فخلى تنظيم الصحافة سنة 60 ، والقرارات الاشتراكية فى يوليو سنة 1961 رد فعل على الانفصال اللى حصل فى 28 سبتمبر 1961!!
جمال عبد الناصر انتهت كل مشاكله مع الفقر بدخوله الكلية الحربية ، وقبل الثورة كانت أحواله الاقتصادية ممتازة ، ولو لم يفجر الثورة واستنى لغاية ما يبقى لواء كان خد رتبة الباشوية.
وكل اللى أتأمموا من المصريين كانوا 7 ألاف شخص .
تجربة جمال عبد الناصر الاقتصادية التى بترها السادات حققت أعلى معدلات تنموية مصرية فى التاريخ الحديث ، وخاضت مصر فى ظلها 5 حروب ، والنظام الحاكم لمصر من سنة 74 حتى الأن لسه بيبيع فى المصانع اللى بناها عبد الناصر ومش عارف يخلص بيعها.
جمال عبد الناصر كان فقير لكنه لما بقى ضابط ووصل للسلطة ظل مخلص لطبقته ومدافع عن مصالحها حتى وفاته ، واسترداد الحقوق من اللصوص وردها لأصحابها مش حقد.
مشكلة جمال عبد الناصر انه كان أميل ليسار الوسط ، صفى بعض الامتيازات من الطبقة المستغلة ، وكان عليه تصفية الطبقة بالكامل حتى لا يسهل الارتداد على نهجه ، يا ريته كان حقود كان خلص على الكومبرادور وريحنا.
تفسير يمينى مريض من عجوز مخرف.

عن admin

شاهد أيضاً

قصيدة نزار قبانى عن أنور السادات. من ديوان ” اليوميات السرية لبهية المصرية “

. هل أتتك الأخبار يا متنبى ان كافورا فكك الأهراما سقطت مصر فى يد قروى …

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *